facebook

Rólunk

lifelearning„Hogyan legyünk boldogtalanok?” Ezt a meglepő címet adták a szerzők annak a könyvnek, melyben lenyűgöző humorral nyújtanak útmutatást életünk elrontásához. Mit tegyünk, hogy soha ne érjük el hőn áhított álmainkat? Hogyan aknázhatjuk alá legfontosabb kapcsolatainkat? Mire gondoljunk egy randi vagy prezentáció előtt, hogy biztosan ne sikerüljön?
A könyv példái talán túlzóak. Mégis, valószínűleg azért lett best seller, mert sokan magukra ismertek benne. Szórakoztató, de egyben szomorú is felismerni, hogy sokszor mi is hasonlóan gáncsoljuk el magunkat.
Persze senki nem jószántából. Személyiségünk azokból a mintákból állt össze, amelyek valaha sokat segítettek. Ezért jól megtanultuk őket. Könnyen lehet azonban, hogy ma már nem támogatnak minket úgy, ahogy szeretnénk. Sőt akadályoznak céljaink elérésben.
A LifeLearning abból a hitből született, hogy érdemes mintáinkat tanulni és újratanulni. Bővíteni készségeinket, feszegetni, tágítani határainkat, kibontakoztatni a bennünk rejlő lehetőségeket, feléleszteni elhanyagolt részeinket. Hisszük, hogy ezáltal boldogabb, egészségesebb, sikeresebb életet élhetünk.

Miért LifeLearning?

lifelearningAz angolban sokszor bámulatosan egyszerűen és szemléletesen lehet elmondani nagyon összetett tartalmakat. Így van ez a life-learning szóval is. Rendkívül tömören írja le, mivel foglalkozunk és azt is, hogyan.
Míg a book-learning fogalom a könyvekből, olvasás útján történő ismeretszerzésre utal, addig a life-learning azt fejezi ki, amikor ‘meg-élés’ által, tapasztalati úton sajátítunk el valamit. Bár manapság több iskola is más elveket vall már, sajnos oktatásunk alapvetően még mindig könyvközpontú. Elolvassuk a tananyagot, vagy a tanár kiáll és elmondja. A példa ragadós, felnőttkorunkban is legtöbbször így próbálunk új ismeretekre szert tenni: olvasunk, előadásokra járunk. Ezzel szemben mi hisszük, hogy nem csak a szó, az írás is elszáll, s a tapasztalat az, ami igazán megmarad. A life-learning  kifejezés egyik fő üzenete, hogy saját élményeken keresztül lehet igazán életre szóló tanulságokra szert tenni.
Másrészt az iskolákban nagyon sok dolgot tanítanak a fiataloknak, de azt sajnos általában nem, hogyan legyünk életünk jó “pilótái”.  Nem foglalkoznak azokkal a készségekkel és gondolkodásmóddal, amelyek boldogságunk és sikerünk eléréséhez a legfontosabbak. Hogyan érjük el céljainkat, hogyan kezeljünk kudarcainkat, mit kezdjünk konfliktusainkkal, hogyan működjünk jól kapcsolatainkban és még hosszan lehetne sorolni.
A LifeLearningnél úgy gondoljuk, e területeken való jártasság nélkül bármilyen diplomát is szerzünk, nem leszünk sikeresek. Bármilyen nagy terveink is vannak, nem fogjuk tudni megvalósítani őket. Bármennyire is teljes életre vágyunk, nem fogjuk tudni élni azt.
Rengetegszer halljuk: “Bárcsak korábban hallottam volna erről!”, “Bárcsak előbb foglalkoztam volna ezzel!”, “De jó lett volna minderről az iskolában is tanulni!”.
A LifeLearning  szóval szeretnénk kifejezni azt a meggyőződésünket, hogy kulcsfontosságú életünk mindennapi működésének alapjaival foglalkozni. Felnőttként is. Az élet tanulható és érdemes is tanulni.

Kiknek szól a LifeLearning?

lifelearningVállalati tréningeken gyakran kérdezték résztvevőink: „Vannak programjaitok magánembereknek is? Szívesen foglalkoznék fejlődésemmel céges kereteken kívül is.”
Bár mindannyian értéket találtak abban, ahogy dolgozunk, rendkívül széles skálát mutatott, hogy egyénileg pontosan mi is volt számukra ez az érték.
Valakinek az, hogy olyat tanult, amellyel eredményesebben, könnyebben tudott megoldani helyzeteket.  Valaki úgy érezte, fontos lépéseket tett céljai felé. Mások elakadt élethelyzetükhöz kaptak segítséget és vártak továbbiakra. Néhányan megérezték, hogy sok támogatást kaphatnak olyan nehézségeik, akár betegségeik legyőzéséhez is, amivel eddig nem tudtak mit kezdeni. Sokan egyszerűen izgalmasnak, érdekesnek találták az emberi „működés” dinamikáját és élmény volt számukra magukról tanulni. Valaki olyan felismerésekhez jutott, melyek tettekre inspirálták. Mások rendkívül építőnek érezték azt a csoportlégkört, ami kialakult és szerették volna, ha ez rendszeres része életüknek.
Ez a változatosság jól jelképezi azt, kiknek is szól a LifeLearning. A motiváció köre rendkívül sokrétű, programjainkat, folyamatainkat, megközelítésünket ennek tükrében alakítottuk ki.

 A LifeLearning tehát szól mindazoknak, akik:

  • elakadtak valahol életükben és úgy érzik, nem jutnak egyről a kettőre,
  • szeretnének felülemelkedni visszahúzó erőiken, korlátaikon,
  • szeretnének boldogabb, teljesebb, egészségesebb életet élni,
  • kapcsolataikat harmonikusabbá, játszmamentesebbé, intimebbé szeretnék tenni,
  • felszabadult, bátor alkotói kívánnak lenni saját életüknek,
  • kíváncsiak önmagukra,
  • szeretnének építő, támogató, kötetlen hangulatú csoportban fejlődni, tanulni, más emberekkel találkozni,
  • hisznek abban, hogy lelki, érzelmi fejlődésünk ugyanúgy igényli az odafigyelést, „edzést”, mint fizikai fittségünk.

 

Fejlesztési megközelítésünk alappillérei 

Bár sokféle módszertant, eszközt használunk, többféle irányzatot ötvözünk, fejlesztési megközelítésünknek van néhány alappillére. Ezeken keresztül még jobban megismerhetsz minket és azt, amivel találkozhatsz nálunk.

Hitvallásunk az Élet Tanulásáról

lifelearningÖnmagukról tanulni nem könnyű. Egyszerre vagyunk az alkotó és az alkotás. A szobor és a szobrász. A festő és a festmény. A zeneszerző és a dallam…
Ez magában hordoz egy kettősséget. Az önmagunkról tanulás lehet felszabadító, katartikus, izgalmas. Ugyanakkor fájdalmas is.
Hiszen ha én vagyok mindkettő, akkor néha nehéz látnom, mit is csinálok? Miért csinálom? Hogyan csinálom? Hová jutok, ha így folytatom?
Ha pedig mégis kezdem meglátni ezeket, akkor épp azokkal a tulajdonságaimmal, készségeimmel, vagy azok hiányával kell szembenéznem, amelyeket könnyebb lenne nem látnom. Azokkal az élményekkel, érzésekkel kell  újra találkoznom, amelyekről szerettem volna elfeledkezni.
Megéri?
Olyan ez, mint egy jó pár hónapig hordott gipsz törött lábunkon. Amikor lekerül, az szörnyű látvány. Bizonytalan, fájdalmas érzés, alig tudunk gipsz nélkül újra lépkedni. Ha azonban megfelelő módon kezdjük el újra terhelni, akkor nemsokára ugrálni is fogunk. Ami gipsszel soha nem ment volna…

A LifeLearning tanulási környezet

LifeLearning tanulási környezetHa az előző példával élve, az „alkotó és alkotás” együtt tanul, akkor az a legjobb környezet, ami egyszerre támogató és biztonságos, valamint inspiráló és kreatív.
Mindenkinek megvan a saját ritmusa. Az a „lépéstávolsága”, amit be kell tartanunk ahhoz, hogy a legjobban segítsük saját útján. A LifeLearningnél különösen figyelünk a támogató, biztonságos, elfogadó közeg megteremtésére, ami a tápláló talaja a fejlődésnek.
Másrészről az „alkotó”  akkor tud a legjobban kibontakozni, ha örömét is leli az „alkotásban”. Ha izgalmasnak, érdekesnek, inspirálónak éli meg a folyamatot. Ezért nagy hangsúlyt fektetünk programjaink, folyamataink élmény-orientáltságára. Olyan kreatív közeget igyekszünk teremteni, amelyben a személyiség belső, öntámogató kreativitása is életre kel.
Hisszük, hogy a bennünk lévő lehetőségek, erőforrások, készségek így tudnak legjobban kibontakozni. Így lesz az „alkotás” leginkább olyan, amilyet szeretnél.

Ami tapasztalaton keresztül alakult ki, az tapasztalatokon keresztül változik.

Az élet folyamatos tapasztalás. Születésünktől kezdve találkozunk, érintkezünk, összeütközünk, összesimulunk a világgal és ezeken keresztül növekszünk, formálódunk. Személyiségünk így nagyrészt tapasztalataink összege. Ezért tartjuk fontosnak, hogy felnőttkori tanulásunk is tapasztalati alapon működjön.
lifelearningVegyük például az önbizalomhiányt. Egy előadás során azt tudhatod meg, hogy általában hogyan alakul ki és általában hogyan változtatható. Tréningünkön azt, hogy Te hogyan lehetsz magabiztosabb. Téged mi segít és mi húz vissza.
Ez nem azt jelenti, hogy az előadások nem lehetnek hasznosak és trénereink nem adnak át tudást. Nagyon sok segítséget kaphatunk az ismeretek megszerzéséből is. Hisszük azonban, hogy tapasztalati megélés is szükséges ahhoz, hogy valami igazán a miénk legyen. Ahogy a spanyol közmondás mondja: „Más a bikáról hallani és az arénában együtt lenni vele.”
Tréningjeinken, csoportos folyamatainkon ezért nagyon sok a játék, gyakorlat, beszélgetés, „kísérletezés” a különböző személyes lehetőségeinkkel, készségeinkkel. Egyéni folyamatainkban (coaching, terápia) pedig a Gestalt szemléletmód a leghangsúlyosabb, ami erősen tapasztalat-orientált megközelítés. Részletesebben erről az egyéni fejlesztés címszó alatt olvashatsz, de talán sokat elmond Fritz Perls, a Gestalt-terápia alapítójának egy mondata, melyet sokszor idézünk, mert nagyon tudunk vele azonosulni: „Tanulni annyi, mint megtapasztalni, hogy valami lehetséges.”

Egyedi alkalmak és a hosszú távú folyamatok

lifelearningAbban hiszünk, hogy minden igazi fejlődés hosszú távú folyamat eredménye. Miért vannak akkor rövidebb, akár egy napos programjaink is? Milyen hatása lehet ezeknek?
A fejlődés útján többféle lépéssel haladhatunk. Léphetünk előre és léphetünk oldalra is. Amikor előre lépünk, akkor irányunk nem változik, de lépéseink pontosabbá, biztosabbá válnak. Így könnyebben vagy akár gyorsabban haladhatunk majd az úton. Ha oldalra lépünk, akkor irányt váltunk. Valami újat próbálunk ki.  Ami először bizonytalanságot okozhat, de lehet, hogy sokkal inkább miénk az az út.
Önmagunk fejlesztése során mindkét lépésfajtára szükségünk van. Néha új irányba kell lépni, néha pedig a megtanultakat kell tovább csiszolni vagy újra és újra megtenni. Rövidebb programjaink célja az új irányok, lehetőségek megtapasztalása, a minél pontosabb „térkép” biztosítása. Hosszú távú folyamataink pedig tartós támogatást nyújtanak utadon. Ugyanúgy működik ez, mint a sportban. A tartós változás kitartó munkát igényel, de egy-egy új edzésmódszer, inspiráló minta, különleges sikerélmény vagy új technika más szintre emelhet.

Egyéni és csoportos fejlesztések

lifelearningNem csak minden ember, hanem minden tanulási stílus egyedi. Akkor tudunk a leghatékonyabban fejlődni, ha megtaláljuk a számunkra legideálisabb közeget és eszközt.
Ezért többféle formában, többféle irányból közelítünk.
Tréningjeink során 10-12 fős csoportokban dolgozunk különböző készségekkel, életterületekkel, a tapasztalati tanulás módszerével. A tréningek időtartama általában 1-3 nap.
A LifeLearning tanulócsoportok hosszabb folyamatot ölelnek át. Maximum 8 fős csoportokban heti, kétheti, vagy havi rendszerességgel találkozunk. A folyamat minimum fél éves.
Az egyéni fejlesztés formája lehet coaching vagy Gestalt-terápia. Ezek formájáról, részleteiről itt olvashatsz bővebben.