facebook

Tanulj velünk az életről

Sorskönyvi előírások – Bevezetés

lifelearning kommunikációIgaz lenne, hogy már gyerekkorban megírjuk életünk történetét?
,,Légy jó gyerek!” – Sokszor hallottuk e szavakat kisgyerekként szüleinktől, a tanító nénitől, vagy épp a ritkán látott nagynénitől, s egy idő után megtanultuk, hogy a helyzettől függően mit is várnak el tőlünk a felnőttek: pl. hogy ne hintázzunk a széken, hogy együk meg a brokkolit, vagy épp hogy köszönjünk illedelmesen az ismeretlen felnőtteknek is. De valóban csak ennyit jelentene jó gyereknek lenni? A tranzakcióanalízis elméletét megalkotó Eric Berne szerint korántsem!
Berne elmélete szerint a szüleink viselkedése és az általuk felállított tudatos és nem tudatos szabályok, előre meghatározzák azt, hogy hogyan alakul az életünk, milyen sors vár ránk. A szüleinktől ugyanis nem csak a bili használatát, a magunkról való gondoskodást, és az illemszabályokat tanuljuk meg!
önismeret LifeLearningAz alapján, hogy a gyerekkorunkban mit szajkóztak nekünk szüleink, milyen verbális és nem verbális üzeneteket kaptunk (tiltások, elismerések, felszólítások formájában), képet kaptunk arról, hogy milyen a világ és milyenek vagyunk mi magunk, ebből pedig következtetéseket vonhattunk le arra nézve, hogy hogyan lehetünk ,,jó gyerekek”, vagyis hogyan biztosíthatjuk a körülöttünk lévők szeretetét, és hogyan maradhatunk meg ezen a világon.
Képzeljük el, hogy Peti az ötödik gyerekként születik a családba. Szülei folyamatosan időhiányban szenvednek, mivel rengeteget dolgoznak, s habár nagyon szeretik Petit, és igyekeznek rá is sokat figyelni, valahol mélyen már alig várják, hogy felcseperedjen. Peti így gyerekkorában azt tapasztalja meg, hogy akkor elégedettek vele a szülei, ha ő mindenben korát megelőzve halad: hamar megtanul járni, beszélni, és már egészen kis korától kezdve önálló. Mivel Peti gyerekként ezt tapasztalta meg a világról, ezért később felnőttként is hasonlóképp fogja élni életét, vagyis olyan ember lesz, akinek az idő nagyon sokat számít az életében, és aki nem kér a segítségből, mert mindent önállóan, a lehető leggyorsabban szeretne megoldani.
önismeret LifeLearningAz életünk történetét, vagyis saját sorskönyvünket, Berne szerint már gyerekkorunkban megírjuk, hiszen kb. 6 éves korunkra meg is szilárdulnak bennünk a szüleinktől eltanult viselkedések és előírások, melyek az évek múlásával nálunk is újra és újra megjelennek, így tudattalanul befolyásolják életünk történetét.
A tranzakcióanalízissel foglalkozó pszichológusok 5 olyan gyakori sorskönyvi előírást azonosítottak, melyek irányítják tetteinket a későbbi életünk során, s melyeket egy kis ráhangolódással bárki könnyen azonosíthat magában. Gondolj vissza arra, hogy a gyermekkorodban szüleid szemében mikor voltál ,,jó gyerek”! Milyen elvárásokat állítottak a viselkedéseddel szemben? Voltak olyan szabályok, melyekre gyakran figyelmeztettek? Van olyan élethelyzet, amely gyerekkorod óta újra-és újra visszatérő elem az életedben?

Ha szeretnéd megtudni, hogy a Te döntéseidet mely sorskönyvi előírás határozza meg, olvasd el a Sorskönyvi előírások című sorozatunkat, melyet itt találsz.

Mészáros Anna pszichológus

Kapcsolódó tréningünk: Önismereti és Kapcsolati Tudatosság tréning

Ehhez a cikkhez eddig nem érkezett hozzászólás

Hozzászólás írása